Lokaal Bestuur
Het is wel erg kortzichtig om de Lelylijn reduceren tot een kosten-batenanalyse

Eindelijk lijkt de Lelylijn er te komen. Of nu ja, het kabinet heeft een eerste aanzet gegeven. Want de twijfel over deze miljardeninvestering blijft groot. Zelfs in het noorden bestaan zorgen over de negatieve invloed op het landschap, maar de grootste weerstand zit hem toch bij de mensen die wijzen op de kosten en baten. Aangezien er relatief weinig mensen gebruik zullen maken van de snelle treinverbinding naar het noorden, kan je dat geld beter steken in infrastructurele projecten die meer rendement opleveren. Het is immers niet zo, dat het openbaar vervoer in bijvoorbeeld de Randstad perfect geregeld is nu. En waarom wel een Lelylijn, maar geen investeringen in de rest van het land, waar buslijnen ook verdwijnen en er al decennia geen geld naar extra spoor is gegaan? 

Daarom is de stelling ditmaal ‘het geld dat nu gereserveerd wordt voor de Lelylijn, kun je maar één keer uitgeven: daarom moet er op basis van een gedegen kosten-batenanalyse besloten worden of de miljarden niet elders beter van pas komen’.  


Ook voor de Randstad een goed idee 

Han Hefting

Raadslid in het Hogeland


‘De maatschappelijke baten zijn op termijn altijd hoger dan de uitkomst van de rekensom “opbrengst minus kosten”. Vergeet niet dat een nieuwe verbinding voor nieuwe economische activiteit gaat zorgen. Die impuls voor het noorden komt ook ten goede aan de gehele economie. Los daarvan barst de Randstad op dit moment uit haar voegen. Er is ruimte nodig. Die vind je in de periferie van het land. Die gebieden beter bereikbaar maken is daarmee een oplossing voor de Randstad. Natuurlijk moet de Lelylijn goed passen bij het landschap. We willen wel wat kunnen blijven bieden ten opzichte van de rest van Nederland!’


Liever vandaag dan morgen 

Roelf Raterink

Fractievoorzitter in Dronten


‘Beter laat dan niet. Ik vind het van groot belang dat de Lelylijn er komt. Het brengt het noorden dichter bij de Randstad. Het geeft een impuls aan Flevoland, maar ook aan de drie noordelijke provincies. Zowel Flevoland als het noorden zitten te wachten op betere infrastructuur. Dus liever vandaag dan morgen.’


Miljarden eerlijker verdelen 

Maurice Weusten

Raadslid voor Progressief Beek


‘De Lelylijn is voor mij als Limburger een beetje ver van mijn bed. Maar wellicht is de problematiek op het platteland ook een ver weg show voor Randstedelingen. Laten we zorgen dat iedereen op beloopbare afstand toegang heeft tot openbaar vervoer en voldoende reismogelijkheden. Ik zie dit bij mijn schoonfamilie, als de oudste neef naar Eindhoven moet. Er rijdt vanuit hun dorp geen bus meer en dus moeten pa en ma ingevlogen worden om hem naar het station te brengen. Geen ideale situatie, zorgt voor een hoop geplan. Het lijkt me beter om dat eerst aan te pakken dan om nu miljarden te investeren in een lijn die een aanzuigende werking op de Randstad heeft. Dus verdeel dat geld wat eerlijker.’


Nu behoefte aan een snelle verbinding

Sjonny de Jong

Raadslid in Ooststellingwerf


‘Natuurlijk is het waar dat je het geld maar één keer uit kunt geven. Maar een gedegen kosten-batenanalyse lijkt me onmogelijk, omdat de wereld er over vijf à tien jaar heel anders uit kan zien. Wat wel zeker is dat de Lelylijn voor het noorden maatschappelijk en economisch van groot belang zal zijn. Nu vertrekken veel jongeren uit het noorden richting de Randstad, omdat er geen snelle verbinding met de Randstad is, waar ze studeren of werken. Als de Lelylijn er komt, zal het noorden aantrekkelijker worden om te blijven wonen. En dus uiteindelijk ook voor bedrijven om zich te gaan vestigen. Voorzieningen die nu verdwijnen kunnen weer op peil worden gebracht. Iedereen wint.’


Afbeelding: Reggestreek Fotografie | ANP