Column
Column Jacqueline: Onaantastbare Max

Autoracen, het is weer helemaal terug van weggeweest. Vreemd hoe snel dat kan gaan, want na Jan Lammers was de belangstelling voor het snelle rondjes rijden op circuits behoorlijk weggezakt. Maar er hoeft maar één Nederlander een Grand Prix te winnen en het land staat op zijn kop. Wat überhaupt al bijzonder is: hoe kan je een uur lang geboeid kijken naar een paar mannen die zo hard mogelijk rijden en met enige regelmaat uit de bocht vliegen?

En nu is er dus de roep om een Grand Prix op eigen bodem. Heel vreemd vind ik dat. Iedereen maakt zich druk over het klimaat en wil maatregelen om de CO2-uitstoot en fijnstof omlaag te brengen en het gebruik van aardolie, diesel en benzine te verminderen. Dus waarom pleit je juist in deze tijd voor een sport die alleen maar bijdraagt aan een slechter milieu?

Het blijft natuurlijk niet beperkt tot één dag rondjes rijden op het circuit. Rondom zo’n Grand Prix voltrekt zich elke keer weer een circus. Auto’s die over de hele wereld verscheept worden en die dag in dag uit testrondjes rijden. Niet om te kijken hoe het zuiniger kan, maar hoe het nog sneller kan en hoe er meer brandstof kan worden verbruikt. En dat dan op de gekste plekken: dwars door de Sahara met de Dakarrally, in de woestijn van de Verenigde Arabische Emiraten en dwars door dorpen in Derde Wereldlanden. Waarom wil je dat? Wat is er mooi aan?

In Zandvoort denken ze daar dus anders over. De lobby voor heeft gewonnen. Jan Lammers blijkt een betere lobbyist dan coureur. De gemeenteraad stelt € 4,1 miljoen beschikbaar voor het terughalen van de Grand Prix. Niet voor het racen zelf of als prijzengeld voor Max, maar voor de verbetering van de infrastructuur in en rond het circuit. Alles om het racen in de duinen mogelijk te maken.

Dat het circuit middenin een toch wel kwetsbaar natuurgebied ligt, doet niet ter zake. De tegenstanders haasten zich om vooral duidelijk te maken dat zij niet tegen de racerij op zich zijn. Natuurlijk moet Max kunnen winnen in Zandvoort. Zij maken zich vooral zorgen om  de overlast tijdens zo’n Grand Prixweek. En daar kunnen we wel uitkomen, verzekerde Lammers meteen.

Zo werden alle bezwaren stuk voor stuk weggenomen. Uiteindelijk was niemand in de raad tegen de racerij. Want wie tegen is, is tegen Max en dan ben je tegen een Nederlandse volksheld. De stemming was unaniem. Bezwaren waren er niet. Zelfs milieupartij GroenLinks stemde voor, nadat hun zwaktebod ‘het moet zo duurzaam mogelijk’ in het besluit was meegenomen. Toch vreemd en vooral heel jammer.

Afbeelding: VI Images | Hollandse Hoogte