Lokaal Bestuur
Meer aandacht voor vrouwen in de media ook in 2023 broodnodig

Vrouwen zijn nog steeds ondervertegenwoordigd op de radio, televisie en in kranten en digitaal nieuws. Nog geen 27% van de geraadpleegde experts in de media is vrouw. De mensen achter de Vrouw in de Media Award hopen daar verandering in te brengen. We spraken met enkele genomineerden van PvdA-huize.


Het is een wisselwerking 

Inez Flameling

Statenlid in Zeeland


Je bent in het nieuws geweest om aandacht te vragen voor de toekomst van het onderwaterleven, maar ook over de komst van nieuwe kerncentrales naar Zeeland. Hoe wisten de media je te vinden?

‘Qua onderwaterleven heb ik zelf regelmatig politieke acties ondernomen. Het was dus andersom. Bovendien was ik al bekend als onderwaterbioloog. Als er iets doods aanspoelde dan wisten ze me te vinden. Toen ik in de politiek actief werd en onder andere op dat gebied ook acties ondernam, ging dat naadloos in elkaar over. Daarbij zit kernenergie in mijn portefeuille. Dat is natuurlijk zeer interessant voor de media. Dus als daar iets mee willen doen, weten ze je te vinden.’

Maar dan kunnen ze toch ook bijvoorbeeld een gedeputeerde bellen?

‘Allereerst heb ik me echt verdiept in het thema. Dat ik weet waar ik het over heb, helpt zeker. Ik ben heel uitgesproken en heb bijvoorbeeld een opiniestuk geschreven in de PZC en meegedaan aan acties. Bij die acties heb ik ook uitdrukkelijk de media opgezocht. Wanneer je dat regelmatig doet, krijg je een soort wisselwerking en weten ze je te vinden. Zeker als je een niet-omfloerst verhaal hebt; aansprekende quotes vinden media natuurlijk ook interessant.’

Vind je het belangrijk dat ze jou bellen in plaats van een man?

‘Ik denk wel dat het heel goed is dat er meer vrouwen in de media komen. Het is een soort zichzelf instandhoudend systeem. Als er weinig vrouwen in beeld zijn, dan denken mensen dat er simpelweg weinig geschikte vrouwen zijn. Dat is natuurlijk niet waar. Vrouwen zijn van nature geneigd om zich wat minder op de voorgrond te stellen. Het is goed dat het op deze manier via de Award meer aandacht krijgt.’

Redacties zeggen vaak dat vrouwen niet wilden komen of anderszins niet mee wilden doen.

‘Ja, dat herken ik wel. Ik ben zelf een keer bij Pauw & Witteman geweest. De redactiemedewerker die me van tevoren belde zei dat het moeilijk is vrouwen te krijgen, omdat die dan in paniek raken. Dan roepen ze dat ze hun verhaal nog niet hebben voorbereid en dat ze nog naar de kapper moeten enzo.’

Heb jij dat ook?

‘Ik heb daar niet zoveel last van. Je verhaal heb je wel, hooguit moet je nog wat details uitzoeken. Je moet niet bang zijn om voor de camera te gaan zitten en je verhaal te doen. Ik denk dat mannen wat sneller bluffen, terwijl vrouwen het gevoel hebben dat als hun verhaal 99% compleet is, het nog niet goed genoeg is. Ik geef les op de universiteit en daar zie ik dat ook. Ik wil niet generaliseren, maar jongens hebben vaak de neiging om heel actief te zijn in discussies. Meisjes zijn vaak wat bescheiden en houden zich wat meer op de achtergrond, terwijl ze net zo’n goed verhaal hebben.’

Wat zou je als tip willen geven aan vrouwen die meer in de media wíllen komen?

‘Wees niet bang om het te doen. Ook al gaat het niet 100% perfect, je moet het dóen om er van te leren.’


Als vrouw niet anders word je niet anders benaderd

Sandra Doevendans

Stadsdeelbestuurder in Amsterdam Nieuw West


Je bent ervaringsdeskundige en strategisch adviseur schuldenproblematiek. Vanuit die posities en vanuit je werk word je regelmatig gevraagd om op te treden in de media. Hoe is dat begonnen?

‘Eigenlijk is het vooral gekomen nadat mijn boek Schone Lei uitkwam. Daar staan allerlei verhalen in van mensen met schulden, zoals ik die zelf ook had. Daarnaast krijg je tips en tricks in over hoe je er weer uit kunt komen. Door dat boek word ik vaak gevraagd door media om iets te vertellen over schulden. Zeker met de energiecrisis en de oorlog is dat alleen maar belangrijker geworden. Nu zien mensen dat het echt iedereen kan raken.’

Er zijn vast ook mannen die boeken over schulden hebben geschreven. Waarom bellen ze jou?

‘Dat ik het zelf heb meegemaakt helpt wel, denk ik. Toen ik 21 was kocht ik een café, een paar jaar later had ik € 100.000 euro schuld en moest ik een kind opvoeden. Dat spreekt kennelijk aan.

Mijn boek kwam uit in de begintijd van corona. Nu met de inflatie komt de nieuwste editie uit: Eerste Hulp Bij Crises. Er is een woon-, inflatie- en energiecrisis, het is één grote bestaanszekerheidscrisis waar we in zitten. Zelfs als je veel geld hebt, verdampt het door de inflatie. Ik denk dat media het wel interessant vinden om het niet-standaard verhaal te laten zien, anders doorbreek je nooit taboes.’

Merk je dat redacties je soms op een stereotype wijze benaderen?

‘Zeker. Ik was een keer benaderd om een tv-item te maken en dat moest natuurlijk beeldend zijn. Ik gaf aan dat we bij de Joke Smit school konden gaan staan, daar had ik mijn vwo-certificaten gehaald waarmee ik naar antropologie wilde. Toen vroegen ze of ik niet bij de Voedselbank geweest was, want dat vonden ze natuurlijk een mooier beeld. Maar daar was ik gewoon echt niet geweest. Dat stereotype beeld wilden ze wel hebben en dus kozen ze voor iemand anders.’

Dat was dus niet omdat je vrouw was, maar omdat je niet klassiek genoeg arm was?

‘Precies. Ik merk niet zo dat ik als vrouw anders word benaderd. Het is wel zo dat redacties je blijvend weten te vinden als je eenmaal contact met ze hebt gehad.’

Wat zou je vrouwen willen adviseren die zelf in het nieuws willen komen?

‘Meld je aan bij ZijSpreekt bijvoorbeeld. En: áls je wordt gebeld en je kunt niet, tip dan een andere vrouw. Ik doe dat altijd. Gun dat elkaar, gooi balletjes voor elkaar op.’

Vind je het belangrijk dat er meer vrouwen in de media zichtbaar zijn?

‘Zeker, de helft van de wereld bestaat uit vrouwen. Wij weten meer dan genoeg over elk denkbaar thema. Misschien moet je wat langer zoeken, maar doe gewoon je best. Dat geldt ook voor mediamakers: ik vind dat je een afspiegeling moet laten zien. Veel mediamakers geven aan dat ze het niet hun taak vinden om dat te doen, dat ze gewoon een geschikte expert moeten vinden. Maar nogmaals: als de wereld voor de helft uit vrouwen bestaat, hoort evenredige vertegenwoordiging wel degelijk tot je takenpakket natuurlijk.’


Via mijn social media heb ik veel bereik 

Aya Selman

Raadslid in Almere


Je bent raadslid in Almere en verpleegkundige bij het Flevoziekenhuis. Met je maatschappelijke betrokkenheid, met name voor vluchtelingen en armere mensen, kom je vaak in het nieuws. Heb je dat zelf opgezocht, of vonden ze jou vanwege je functies?

‘Ik ben door andere mensen genomineerd. Tot mijn eigen verbazing eigenlijk. Een hele mooie eer dat ik een rolmodel ben voor andere vrouwen. Media weten me waarschijnlijk te vinden via mijn sociale mediakanalen. Ik probeer daar zoveel mogelijk te delen over mijn acties, die dan weer bij media terecht komen. Ook stuur ik vaak even een berichtje dat ergens mee bezig ben en of ze daar misschien iets over zouden willen schrijven.’

Merk je bij redacties wel eens dat ze je op een stereotype manier benaderen als vrouw, of valt dat mee?

‘Dat heb ik nog niet echt meegemaakt, maar ik moet wel vaak vragen om “aandacht”. Veel posten, meer moeite doen.’

Slechts een kwart van de mensen in de media is vrouw. Hoe komt dat denk je?

‘Ik denk dat mannen veel makkelijker naar voren stappen en zich veel sneller durven uit te spreken. Er is nog veel werk te doen om vrouwen te motiveren meer vertrouwen te hebben en naar voren te stappen. Daarom zijn rolmodellen zo belangrijk.’

Wat zou je er zelf aan kunnen doen?

‘Zoek media zelf op dus en vertel waar je mee bezig bent. Heb vertrouwen in wat je doet en draag dat uit.’

Heb je nog tips voor andere vrouwen?

‘Goede contacten zijn heel belangrijk. Investeer bijvoorbeeld in lokale media. Stel jezelf voor, leg je motivatie uit en geef aan welke verwachtingen je hebt.’

Pas als je ze zelf benadert en dat vertelt, wéten ze dat je er bent? Doen mannen dat makkelijker dan vrouwen denk je?

‘Nu ja, wat mij helpt zijn de social media. Sterk staan in waar je voor vecht helpt om media te bereiken. Ik denk wel dat mannen veel makkelijker vertellen wat ze willen. Ze hebben veel meer vertrouwen en twijfelen niet aan zichzelf, wat er voor zorgt dat ze ook veel sneller serieus worden genomen.’


Zoals gezegd zijn meerdere PvdA’ers genomineerd voor de Vrouw in de Media Award. Naast Inez, Sandra, Aya zijn dat de Utrechtse burgemeester Sharon Dijksma en de fractievoorzitter in Leeuwarden Mirka Antolovic.


Bijschrift afbeelding: Inez Flameling spreekt demonstranten bij kerncentrale Borssele toe

Afbeelding: Branko de Lang | ANP