Lokaal Bestuur
Onderwijs: teleurstelling overheerst

Het leek zo veelbelovend. Na de € 270 miljoen die de formerende partijen na druk van Lodewijk Asscher voor de lerarensalarissen vrijmaakte, lekte uit dat het basisonderwijs de komende periode eveneens € 500 miljoen voor het verlichten van de werkdruk kon verwachten. Toch overheerst de teleurstelling, zegt voorzitter van de PO-raad, Rinda den Besten.

Waarom?

‘Het kabinet wil pas vanaf 2021 in werkdruk investeren. Dat is te laat, de nood is nu al te hoog. Het gevoel van urgentie lijkt te ontbreken, terwijl het een bittere noodzaak is dat er nu iets gebeurt in het basisonderwijs. Vorige week hebben we massaal gestaakt voor meer salaris en het verminderen van de werkdruk. We hebben middelen nodig voor klassenassistenten en conciërges; handjes in de klas. Daar wil het kabinet mee aan de slag in 2021. Dat is toch bizar, dat is pas over vier jaar. Dit kabinet onderkent die problemen niet. Dat is mijn grootste zorg.’

Maar er wordt toch flink geïnvesteerd in het bestrijden van onderwijsachterstanden?

‘Onterechte borstklopperij, vind ik dat. In het regeerakkoord wordt jaarlijks € 15 miljoen extra uitgetrokken voor het wegwerken van onderwijsachterstanden, terwijl het budget sinds 2011 daalde van € 430 naar 290 miljoen. De achterstanden nemen toe en het onderwijs slaagt er onvoldoende in om gelijke kansen creëren. Ik vind het stuitend hoe het kabinet de mond vol heeft van kansengelijkheid, maar dit niet waarmaakt. De tweedeling neemt toe in het basisonderwijs, maar we kunnen het niet aanpakken.’

Pas in 2021 wordt de werkdruk verlicht

Zie je ook nog positieve kanten?

‘Ja, het wordt makkelijker om invallers in te zetten als leerkrachten bij ziekte uitvallen. En ook fusietoets voor het primair onderwijs verdwijnt. Deze toets werkt prima om grootschalige fusies in het mbo en hbo tegen te gaan, maar bij het primair onderwijs helpt het niet. Door het afschaffen van de fusietoets kunnen scholen makkelijker samengaan onder één bestuur, dat is vooral goed voor scholen in krimpgebieden.’

Maar voor de rest word je er niet blij van dus?

‘Nee, veel verkeerde symboolpolitiek en weinig geld. Op school moeten kinderen het Wilhelmus leren, inclusief de context ervan. Ook maken we het mogelijk dat alle kinderen tijdens hun schooltijd het Rijksmuseum en ons parlement bezoeken. Dat is toch waanzin! Laat dat soort zaken toch bij de scholen. Het kabinet gaat helemaal niet over dit soort zaken. Ik gun ieder kind een bezoek aan het Rijksmuseum, maar een school uit Arnhem kan toch veel beter naar het Openluchtmuseum? Dit is puur voor de bühne.’ 

 

Afbeelding: Kees van de Ven | Hollandse Hoogte