Sinds maandag mogen we vervroegd naar de stembus en veel zeventigplussers hebben al per post gestemd. Desalniettemin is de groep kiezers die tot op het laatste moment twijfelt, ook dit keer weer groot. Hoe bereik je deze groep twijfelaars het beste: digitaal of toch op straat?
‘Het is leuk, maar ik mis het contact met mensen echt’
Songül Mutluer
Nummer 10 op de kandidatenlijst
En, hoe gaat het?
‘Het is leuk, maar ik mis het contact met mensen echt’
‘Het is natuurlijk anders dan anders. We hebben minder contact met mensen in fysieke ruimtes. En als dat contact er al is, dan is het op afstand en met kleine clubjes mensen. Dat heeft overigens ook wel weer zijn charme. Er zijn af en toe flyeracties en daar krijg ik toch wel weer energie van.
Maar het meeste gebeurt dus digitaal. Op Instagram, Facebook, TikTok, LinkedIn, noem maar op. De ene collega is daar creatiever in dan de ander. Het is leuk, maar ik mis het contact met mensen echt.’
Hoe creatief ben jij, wat doe je zelf?
‘Ik heb campagnefilms gemaakt, laat Instastories zien en voer daar ook live gesprekken. Verder maak ik weekoverzichten, en ben ik enorm actief op Twitter en LinkedIn. Eigenlijk alles dus.’
Wie bereik je op die manier?
‘In de eerste plaats vooral je eigen bubbel. Het is dus belangrijk, dat die mensen dan ook weer jouw berichten verder willen delen. Maar zelfs de eigen bubbel is een doelgroep: ik merk dat veel mensen nog zoekende zijn. Ze weten soms al wel op welke partij ze willen stemmen, maar zijn er nog over uit op wie.’
Lukt het ook om buiten de bubbel te komen?
‘Ja, toch wel. Ook werkt mond-op-mond reclame heel goed. Ik heb vanuit heel Nederland verzoeken gehad of ik flyers of posters op wil sturen, dat is natuurlijk wel erg leuk.’
Kom je ook nog ‘buiten’?
‘Ik kom weleens buiten om bijvoorbeeld debatten te doen, die weer digitaal worden uitgezonden. Zo heb ik recent het Nationaal Ruimtelijk Verkiezingsdebat gedaan vanuit Pakhuis de Zwijger.’
Zijn er ook voordelen aan campagne voeren in coronatijd?
‘Je bent minder reistijd kwijt. Je kunt van achter je computer een debat doen dat officieel in Groningen plaatsvindt. Maar uiteindelijk overheersen de nadelen: je ziet mensen niet, je vóelt niet wat ze denken. Je leert weinig nieuwe mensen kennen. Ik mis dat je inhoudelijke diepgaande gesprekken kunt voeren over de wensen die kiezers hebben.’
Welke hoofdboodschap gebruik je?
‘Dat we pleiten voor een eerlijke toekomst. Dat iedereen die op een wachtlijst staat een betaalbare woning kan krijgen, dat er goed onderwijs moet komen in achterstandswijken, dat arbeid écht moet lonen en dat mensen geen moeite meer zouden moeten hebben om de eindjes elke maand weer aan elkaar vast te knopen.’
Hoeveel zetels gaat de PvdA halen?
‘Ik vind dat de PvdA het verdient om weer groot genoeg te worden om onze idealen te kunnen verwezenlijken. Dat betekent: meer zetels dan nu in de peilingen.’
‘Niet lullen, maar brievenbussen vullen’
Inge Oosting
Nummer 21 op de kandidatenlijst
Hoe gaat het met campagne voeren?
‘Anders vooral. We zijn natuurlijk gewend om op pad te gaan, de markten op en straten in. Dat gaat natuurlijk niet. Dus we hebben fors ingezet op de grondcampagne.’
Wat is dat?
‘Niet lullen, maar brievenbussen vullen.’
Kom je ook nog met mensen in contact?
‘Ja, in aangepaste vorm lukt dat prima. We gaan twee zaterdagen op pad. Ik heb ook schepnetjes besteld.’
Schepnetjes?
‘Ja, we missen het fysieke deel heel erg. Dus organiseren we met de Rooie Vrouwen op Internationale Vrouwendag een standbeeldenactie. Met die schepnetjes kan ik rozen of flyers uitdelen, door ze op afstand aan te reiken.’
Oh… ik dacht dat je iets ging vángen met die schepnetjes?
’Ik hoop dat ik stemmen ga vangen ja! Ook zijn we met een rode caravan op pad geweest. We proberen echt zichtbaarheid te creëren.’
Voer je ook online campagne?
‘Ik heb een voorstelfilmpje op Facebook en Twitter geplaatst. Digitaal bereik speelt wel een grote rol nu, dus als die lekker gedeeld wordt, is mijn dag weer goed.’
Wat werkt beter om mensen over te halen om op de PvdA te stemmen? Fysieke of digitale benadering?
‘De PvdA in Drenthe is weer heel anders dan de partij in Limburg of Amsterdam. We moeten zowel de fysieke als digitale brievenbussen vullen, je moet gewoon op alle manieren mensen proberen te benaderen nu. Vorige week hebben we wel geprobeerd mensen aan te spreken op straat, maar dat gebeurt dus nog maar beperkt.’
Hoe zijn de reacties als je mensen aanspreekt?
‘Als je netjes afstand houdt, dan gaat het goed. De sfeer is minder ingewikkeld dan een aantal jaar geleden toen we het op straat telkens zwaar te verduren hadden. Maar er is nog wel twijfel, het vertrouwen is nog niet helemaal terug. Mensen zijn bang dat de partij weer in een coalitie met de VVD stapt.
Tegelijkertijd zijn er veel mensen die zeggen: “Het gaat toch wel goed met dit kabinet?” Als je dan in gesprek gaat, krijg je mensen wel aan het twijfelen. De zorg, onderwijs, toeslagenaffaire en woningnood, er is van alles wat eigenlijk toch niet goed zit.’
En ongeveer de helft van de kiezers zweeft nog.
‘Ja, de zwevende kiezer bereiken blijft lastig. De rol van de media is daar heel bepalend in. Doordat mensen een overkill aan informatie binnen krijgen, blijven vaak alleen de headlines plakken. Het effect van een krantenkop is nu veel groter dan tien of twintig jaar geleden het geval was. De media pakken ook veel meer regie. Dat zie je bijvoorbeeld bij het RTL-debat, waar we niet aan mee mochten doen. Dat maakt het allemaal niet makkelijker.’
Hoeveel zetels gaat de partij halen?
‘Ik denk dat we blij mogen zijn met 15 zetels.’
‘Als Limburger richt ik me op Limburgers’
Jasper Kuntzelaers
Nummer 22 op de kandidatenlijst
Hoe ben jij campagne aan het voeren?
‘Ik probeer zoveel mogelijk in de publieke- en online ruimte aanwezig te zijn. Flyers, posters, aanplakbiljetten, traditionele driehoeksborden, filmpjes maken. Ik heb wat vrienden die in de online marketing zitten, daarmee kun je beter targetten.’
Waar target je dan op?
‘We hebben profielen opgezet van mensen, waarvan we denken dat die het meeste bij mij passen als persoon. Als Limburger richt ik me op Limburgers. Daarbij hebben we drie groepen geïdentificeerd: woningzoekenden, moeders en mbo-studenten. Voor deze groepen hebben we hele specifieke advertenties gemaakt.’
Wat levert dat op?
‘Tienduizenden views in ieder geval. Of die mensen ook daadwerkelijk op mij gaan stemmen: geen idee. Daar komen we na de verkiezingen wel achter. Ik vraag me dat overigens ook af over de effectiviteit van flyers door een brievenbus stoppen. Je bent zichtbaar, dat wel. En je krijgt ook wel veel reacties. Maar of het mensen over de streep trekt? Dat durf ik niet te zeggen.’
Welke inhoudelijke boodschap benadruk je?
‘In de eerste plaats dat we de afstand tussen Limburg en Den Haag willen slechten. Dus: kies een lokale kandidaat, zoals mij of Lilianne. Ook het verhaal over eerlijk delen belicht ik, net als investeren in de publieke sector.’
Wat mis je het meest van het reguliere campagne voeren?
‘Als je een zaal met 50 of 100 mensen hebt, mix je vaak inhoud met entertainment. Dat kun je wel allemaal digitaal proberen te kopiëren, maar het is toch anders.’
Maar je voert dus ook wel buiten campagne. Hoe is de sfeer? Hoe reageren mensen op PvdA’ers?
‘Wisselend. Er zijn er die heel bemoedigend reageren. Een ander deel is niet negatief, maar een beetje onverschillig over de PvdA. En er zijn soms ook mensen die boos zijn vanwege de coronamaatregelen. Ook boos op de PvdA ja, omdat de partij die maatregelen te veel steunt en te weinig alternatieven biedt.’
Heeft de PvdA nog last van het PvdA-VVD kabinet?
‘Absoluut, zonder twijfel. Iemand zei laatst: we durven jullie niet meer blind te vertrouwen op het morele kompas waar de PvdA altijd op voer.’
Wat is het leukst wat je deze campagne hebt meegemaakt?
‘Dat was het opnemen van campagnefilmpjes met mijn neefjes. Politiek is voor mij ook persoonlijk en als Limburger zit ik sterk op het communitygevoel. Vrienden en familie die betrokken zijn. Dat voelt goed.’
Hoeveel zetels gaat de PvdA halen en waarom?
‘Oh wat een levensgevaarlijke vraag, haha! Ik denk dat we er 19 halen. Ik verwacht een lage opkomst. En hoe lager de opkomst is, hoe gunstiger het vaak is voor traditionele partijen.’
Maar dan kom je er niet in?
‘Dat klopt. Ik wil vooral de partij zover mogelijk brengen in de campagne, daar help ik aan mee. Als het niet lukt, zet ik mijn werk voort in de provincie.’
Afbeelding: Patrick Post | ANP