Afgelopen week werd in Leiden het pamflet gepresenteerd. Met dat plan roepen de PvdA en D66 de stad op om in gesprek te gaan over wat er wél kan komende zomer. Er is ruimte voor een zomer vol verantwoorde activiteiten. Zo kunnen ondernemers en de cultuursector in onze stad, die door de gevolgen van het coronavirus keihard getroffen zijn, met de voorstellen in het pamflet geholpen worden en kunnen de Leidenaren weer volop genieten in de stad.
De situatie
Want hoewel de wereld in een aantal maanden totaal veranderd is, is één ding hetzelfde gebleven: Leidenaren willen maar wat graag een kop koffie of biertje drinken in hun eigen stad en kunnen gebruik maken van alles wat Leiden te bieden heeft. Wie in de stad loopt, of het nu in de oude binnenstad is of in één van de wijkwinkelcentra, ziet meteen dat Leiden veel last heeft van de gevolgen van de coronacrisis. De bioscopen zijn gesloten en theatergezelschap PS | Theater zit voornamelijk thuis. Ondernemers hebben het moeilijk: we hoorden bijvoorbeeld van een stomerij die 90% omzetverlies heeft sinds de uitbraak van corona. Zijn klanten, voornamelijk horeca en studenten, komen niet meer. Veel kroegen en restaurants zitten in de problemen. En met hen alle mensen die bij ze in dienst zijn en alle toeleveranciers.
Tegelijkertijd weten we allemaal: de komende zomer wordt anders dan anders. Veel mensen gaan niet met vakantie, maar willen wel op een verantwoorde manier op pad kunnen. Toen bekend werd dat vanaf 1 juni meer mogelijk is in de anderhalvemetersamenleving besloot de PvdA samen met D66 een plan van aanpak te schrijven. Met dat plan kunnen Leidenaren iets doen en beleven in hun eigen stad en kunnen ondernemers en organisaties in onze stad weer wat verdienen.
Het idee
In ‘De Leidse Zomer’ worden de stad en het college van B&W opgeroepen om optimaal gebruik te maken van onze stad. Daarom zullen in juni, juli en augustus de terrassen vergroten moeten worden en zal er tijdelijk ruimte in de stad vrij worden maken voor kleinschalige culturele activiteiten en pop-ups.
Wat de PvdA betreft za; het drie maanden lang makkelijker zijn om een buitenbar te openen, een foodtruck te plaatsen en in de buitenlucht een film, voorstelling of expositie te bekijken. Terrassen kunnen tijdelijk groter en ondernemers zonder terras delen met elkaar een terras, ook als dat op een plek is waar eerst nog geen terras was. We gaan voor een stadsstrand op een braakliggend terrein langs de Vliet, een jeu-deboules-baan middenin de stad en een tijdelijke mix van retail, horeca en cultuur in een voormalig museumgebouw, het Pesthuis.
Veilig en verantwoord
De richtlijnen van het kabinet en het RIVM bieden ruimte voor meer levendigheid, maar volksgezondheid blijft natuurlijk op de eerste plaats staan. Daarom moeten ondernemers en culturele organisaties, die meedoen aan De Leidse Zomer protocollen maken, zodat hygiëne en de veiligheid van medewerkers en bezoekers gegarandeerd wordt. En om overlast te voorkomen, worden ook omwonenden hierbij betrokken.
Het pamflet gaat bewust over de héle stad: zowel de binnenstad als de wijken eromheen. Zo hebben Leidenaren altijd hun eigen buurt iets te doen en een goed verspreide activiteiten zijn ook een oplossing voor te grote drukte in onze binnenstad. Onlangs nog werd de grootste winkelstraat afgesloten vanwege drukte. Dat voorval gaf aan waarom het belangrijk is dat er overal in de stad iets te doen is komende zomer.
Om de activiteiten te kunnen organiseren en voetgangers en fietsers ruimte te geven, moet de binnenstad tijdelijk autovrij moet kunnen worden. Zo wordt de ruimte gecreëerd die nodig is voor een verantwoorde zomer in de anderhalvemetersamenleving.
Samenwerking
De keuze voor een pamflet en niet voor een initiatiefvoorstel, motie of raadsdebat was bewust. De initiatiefnemers wilden geen kostbare tijd verloren laten gaan, en de getroffen ondernemers en culturele organisaties zo snel mogelijk helpen. Uiteindelijk ondersteunden 6 partijen het pamflet en werd het met een grote meerderheid aan de verantwoordelijk wethouder geboden. Het signaal voor haar was meteen duidelijk: de gemeente kan direct aan de slag en de geopperde ideeën gebruiken in de gesprekken die ambtenaren en wethouders voeren met getroffen ondernemers, de cultuur, bewoners en andere betrokkenen.
Nieuwsgierig naar het plan? Lees het hier
Afbeelding: Flip Franssen | Hollandse Hoogte