We hebben een tik gehad, maar zijn echt niet verslagen. Gelukkig is de sfeer op de bijeenkomsten over de verkiezingsuitslag positief. Een blik vooruit. Niet meer dan terecht, want de gemeenteraadsverkiezingen komen er alweer aan. Vraag is natuurlijk wel, hoe je het beste campagne voert in deze lastige omstandigheden. Op welke kiezers richten we ons en zijn er nog winwijken? Gezien de situatie is het verstandig om daar zo snel mogelijk knopen over door te hakken.
Ja, de gemeenteraadsverkiezingen worden voor een groot gedeelte bepaald door landelijke trends, maar dat betekent uiteraard niet dat je lokaal machteloos staat. Integendeel, je kan wel degelijk het verschil maken. In positieve en negatieve zin. In 2014 zagen we bijvoorbeeld dat in gemeenten, waar lokale kwesties een grote rol speelde, de uitslag afweek van de landelijke trend. Of en welk standpunt je dan inneemt, is doorslaggevend.
Onbekend maakt onbemind, kies daarom zo snel mogelijk je lijsttrekker
En juist in de lokale politiek maakt het nogal wat uit wie de kar trekt. Kennen je inwoners de lijsttrekker of denken ze dat hij of zij handelt in verzekeringen? Nu DENK, PVV en 50PLUS zich ook melden kan het geen kwaad om je lokale boegbeeld voor het voetlicht te brengen. Niet wachten tot december dus, maar nu al een lijsttrekker uit je midden kiezen. Die heeft dan volop de kans om zich in de kijker te spelen en het sociaal-democratische verhaal uit te dragen. De algemene ledenvergaderingen van Zutphen, Nieuwegein, Maastricht, Westland en Kerkrade hebben hun lijsttrekker al aangewezen. Annelies, Hans, Manon, Linda en Leo: van harte!
Maar het tijdsschema dan…
Regelmatig krijgen we de vraag of dat wel mag. Een helder ja volstaat. De data die op het schema van het partijbureau aan de afdelingen staan zijn deadlines. De uiterste datum dus. Zolang je alle stappen van het schema volgt, staat niets een snellere procedure in de weg. Ook als de ALV al over het tijdsschema heeft gestemd, kan je versnellen. Schrijf dan gewoon een nieuwe ALV uit, en laat de leden opnieuw een besluit nemen.
Dat er nog heel wat werk te verzetten is, mag geen geheim heten. Wanneer je pas in november je lijsttrekker bekend maakt, blijft er maar weinig tijd over. Ga maar na, drie weken tot aan de kerstvakantie en daarna iets meer dan twee maanden tot aan de verkiezingen. Of dat genoeg is om de kiezer terug te winnen, valt te betwijfelen. Er kunnen natuurlijk goede redenen zijn om wel wat langer de tijd te nemen. Bijvoorbeeld doordat jullie nog volop bezig om te zoeken naar de juiste persoon. Het blijft immers maatwerk.
Raadswerk is meer dan het afstemmen van moties: ga de straat op
Wie al voor het najaar met een lijsttrekker komt, geeft zichzelf wat meer ruimte. Om een campagnestrategie te bedenken bijvoorbeeld. Hoe maak je slim gebruik van de social media en op welke twee, maximaal drie onderwerpen profileer je je? Door die speerpunten ruim van te voren te bepalen, kan je snel de hort op. De wijken in en samen met belangengroepen en bewoners op jouw thema’s optrekken en als het even kan concreet resultaat boeken. Daarmee weer in de media komen en via Twitter en Facebook een breder publiek bereiken. Zo laat je zien dat je er nog bent, en belangrijker dat je ertoe doet en het verschil maakt.
Wat dat betreft kunnen we een voorbeeld nemen aan de lokale partijen. Zij slagen er al jaren met succes in om met een bekend gezicht en één of twee hele concrete thema’s bewoners voor zich te winnen. Telkens staan ze met foto in het lokale huis-aan-huisblad. Niet omdat ze het over de nota sport hebben, maar omdat ze van het college eisen, dat er nieuwe douches bij het voetbalveld komen. Of dat de basisschool open blijft. Als je hoort, dat de postbezorgers dit jaar weer geen loonsverhoging krijgen, zoek je ze samen met de FNV op, luister je en eis je van het college maatregelen. Betonvlechters in een gedwongen zzp-constructie? Bel de journalist van het huis-aan-huisblad en zorg dat het breed uitgemeten wordt. En zeg nooit, maar dan ook nooit: ‘Jammer, maar daar gaan we niet over.’ Raadswerk is meer dan het afstemmen van moties en stellen van raadsvragen, zichtbare politiek bedrijf je buiten de raadszaal.
Samen vooruit
Uiteraard sta je daarbij niet alleen. Het CLB en het partijbureau gaan je helpen. We komen met een checklist waarmee je als afdeling een goede analyse van eerdere uitslagen kunt maken. Daar kan je dan rekening mee houden bij de campagne. Wie ervoor kiest om binnenkort lijsttrekkersverkiezingen te houden, kan na overleg met het partijbureau nu al gebruik maken van de tool. Ons advies is helder:
- Kies zo vroeg mogelijk je lijsttrekker en vergroot de naamsbekendheid
- Bouw je lokale verhaal daar omheen
- Voer rond hooguit 3 concrete onderwerpen campagne
- Shop voor je programma uit het basisverkiezingsprogramma
- Wees ook nu zichtbaar en voer met belangengroepen en bewoners actie voor een betere gemeente
- Werk ook samen met andere afdelingen en help elkaar met zaken als de communicatiestrategie en persberichten
- Zet de social media in en vraag de JS of ze daarbij willen helpen
- En stel tot slot hiermee functieprofielen voor je raadsleden en wethouders op
Dit artikel wordt maandag ook verzonden naar de afdelingsvoorzitters.
Afbeedling: PvdA Flickr